NAVpilot-1000 on tyyppihyväksytty autopilotti aluksille kokoluokassa 12m - 100m (alle 10.000 GT)
NAVpilot-1000 tarjoaa ammattimaisen ja laadukkaan tyyppihyväksytyn automaattiohjausjärjestelmän niin kookkaampiin työ- ja huviveneisiin kuin pieniin ja keskikokoisiin laivaluokan aluksiin. Se soveltuu aluksiin joissa on sisämoottori, perävetolaite, vesisuihku tai saman suuntainen moniperäsinjärjestelmä (peräsimet kääntyvät yhdessä yhdestä pisteestä) joissa on analoginen ohjausjärjestelmä (automaattiohjaus pyytää peräsinkulmia jännitteellä tai virralla tai solenoidiohjauksella oleviin hydraulisiin järjestelmiin).
Purje- ja perämoottoriveneisiin, EVCS (electrical vessel control system) tai Azimuth järjestelmiin/eri suuntaisiin peräsimiin perustuviin ratkaisuihin se ei sovellu.
NAVpilot-1000 tarjoaa kookkaan 5,7” tuumaisella värinäytöllä olevan jämäkän käyttöpaikan sekä mahdollisuuden analogisille Follow Up ja Non-Follow Up kontrollereille. Erona pienempiin automaattiohjausjärjestelmiin, NAVpilot-1000 antaa BNWAS järjestelmälle tietoa käytöstään sekä tarjoaa myös IEC6112-450 rajapinnan integrointiin komentosillalla. Erilaisia käyttöprofiileja voi sille tehdä 6 eri tilanteisiin ja auto tuning-toiminnon avulla järjestelmä kykenee oppimaan aluksen liiketekijöistä kulun aikana. Käyttöpaikkoja järjestelmässä voi olla maksimissaan 6 kappaletta ja 3 analogista kontrolleria. Jännitteen puolesta NAVpilot-1000 sopii sekä 12V ja 24V DC-järjestelmiin.
NAVpilot-1000 integroituu Non-IMO kokoonpanossa esimerkiksi TZT3-sarjan näyttöihin jolloin sitä voi ohjata myös yhteensopivalta monitoiminäytöltä. NAVpilot-1000:n dataliikenteessä käytetään normaaleja NMEA-2000 väylän komponentteja jolloin sitä on helppo laajentaa osana jo olemassa olevaa aluksen NMEA-2000 väylää pitkin.
NAVpilot-1000 sai tyyppihyväksyntätodistuksen Heading Control System (HCS) -järjestelmäksi ja korkean nopeuden alusten (HSC, High Speed Craft) ohjausjärjestelmälle. Tyyppihyväksyntä todistaa, että tuote täyttää kansainvälisen merenkulun vaatimukset turvallisuuden, laadun ja luotettavuuden osalta.
Lue lisää englanninkielisestä esitteestä: